Critica-profesie si cultura

Atunci cand reflectam la critica de arta suntem nevoiti sa o facem ca un crtitic de arta si nu ca un critic al artei.

Prima intrebare pe care ne-o punem cand vorbim despre critica este-cui foloseste? Pentru ce critica de arta??? Gandind simplu si comod putem raspunde, publicului! Aoleu, veti spune, iar ajungem la problema publicului, la analiza stufoasa a celor care se chinuie sa clasifice , sa trieze, sa interpreteze niste intrebari vis a vis de niste raspunsuri care sa ajute la atitudinea si abordarea fata de consumatorul de arta. Mda…stiu ca a vorbi despre public ca despre un tot unitar capabil sa absoarba mesajul artistic este fals. Atunci ma veti intreba de ce opera de arta are nevoie acum maim ult ca oricand de interpusi pentru a se analiza ca mesaj. De ce criticul trebuie sa existe pentru a impinge pe receptor spre receptare, sa-i declanseze emotia printr-un act contrar emotiei?

Raspunsul meu ca si critic in primul rand, iar apoi ca si comerciant, pleaca de la cunoastere. Cunoasterea devine astfel un proces in care cel care cunoaste nu mai este un factor pasiv ci active, si ea urmeaza un drumuri convergente si coerente, dar separate, iar din mister in mister, din adevar relativ in adevar relativ, se ajunge la “descifrarea adevarului”. Experienta estetica presupune ca drum de acces catre opera de arta cultura in sine.

Metodele de lucru ale criticului sunt diverse. Eseurile, texte de analiza complexa asupra fenomenului artistic, creatia efectiva a operei de arta. Cum??? Creatia devine si ea critica? Da, critica pleaca din nevoia interioara de atinge cunoasterea modalitatilor de operare a artei. Doar prin imaginative, creatie si emotie traita poti ajunge la intelegere si implicit la o critica, uneori atinsa de un orgoliu arzator de a  participa la miracolul creatiei.

Asa cum functioneaza, critica de arta, se dovedeste in mare masura eficienta si ca perspectivele sale sunt generoase si promitatoare.