Impresie din viitor

Incerc sa-mi fac o impresie despre gandurile lui Claude Monet cand isi desavarsea opera prin culoare. E extrem de dificil sa o fac astazi cand tablourile sale, devenite intre timp un instrument financiar, fac parte dintr-o comoara inestimabila, o resursa nesfarsita de inspiratie si studiu. Spunea artistul la capat de drum ” Nu am meritul decat de a fi pictat intocmai dupa natura straduindu-ma sa-mi reproduc propriile impresii fata de fenomene trecatoare si schimbatoare”… Impresia personala despre intreaga poveste de istorie a secolului trecut, pusa in paralel cu povestea spusa de Monet in panzele si cartoanele sale, este una neclara, atinsa de un subiectivism material impins uneori la extrem, fara prea mult farmec artistic. Intalnim tablourile sale in galeriile cele mai importante din lume, in muzeele superbe din toate orasele importante de pe mapamond, in casele de licitatii aruncate intr-o cursa acerba dupa sume cu multe zerouri, dar si in cele mai josnice lanturi de magazine ca si reproduceri. Dorinta artistului pusa fizic in practica prin pensula sau spaclu, plecata din emotia traita, a reusit sa surprinda prin culoare si umbre o lume poetica, o lume sensibila. Ce inseamna astazi “sensibil”?… vazand o lume a artei contemporane presarata uneori, si imi doresc sa nu fiu acuzat de o dorinta de a generaliza, cu niste “condimente” fara continut si forma, fara sens, cu o pronuntata dorinta de a soca si de a face o impresie…o impresie a prostului gust intens atinsa de asa zisul fenomen “Wow”.                                                                                                                                                                                                                                                                  

Ce vom face cu toata opera tuturor artistilor de dupa momentul impresionistilor, astazi cand in goana marilor comercianti de arta ai lumii, transforma opere de arta extraordinare in instrumente financiare, implicit in numere?? In ultimii 20 de ani asistam neputinciosi la un spectacol al cifrelor petrecut in cele mai importante case de licitatii, o clara deturnare a atentiei privitorului de frumos, un joc caraghios, de multe ori, al milioanelor. Opera impresionistilor sau postimpresionistilor este pusa in umbra, pierzand teren in fata “numelor’ folosite de marii comercianti, creandu-se o prapastie financiara uriasa intre impresionistii cunoscuti si restul operei artistilor trecuti in nefiinta. Spre exemplu, tablouri realizate de Monet, Manet, Degas, Cezanne ating recoduri materiale de ordinul zecilor de milioane de euro, in timp ce o cantitate uriasa de panze sau cartoane pictate de artisti mai putin cunoscuti, nu reusesc sa atinga sume mai mari de cateva mii de euro, uneori chiar sute. Poate e momentul sa ne intoarcem la cuvintele lui Monet si sa ne formam un sens real al impresiei despre arta, un sens bazat pe emotie si estetic. Artistul adevarat nu doreste sa transmita nimic la momentul creatiei sale, el traind doar o emotie, iar noi la randul nostru putem trai  o alta emotie, privind opera sa!

Unde se poate situa astazi arta intr-o scara valorica fara valori estetice sanatoase, intr-o lume a imaginii in care natura sau omul apare tot mai rar, cand impresia si imaginatia isi cauta destinul intr-o panza plina de mazgaleli sau culoare amestecata intr-un borcan de muraturi. Unde poate ajunge emotia celui care intra intr-o galerie unde la loc de cinste sade closetul sau sarma ghimpata torsionata dupa un cadavru de porc in putrefactie?…Ajunge intr-o lume imaginara povestita prost de un galerist fara scrupule.  Din fericire in aceasta lume contemporana, neimaginata de Claude Monet in gradina sa cand isi savura cafeaua de dimineata, apar tot mai multi artisti extraordinari care reusesc sa transforme impresia noastra despre viitorul artei, ducand povestea “Rasaritului de soare” intr-o lume imaginara, uneori pragmatica, alteori fermecatoare.a!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *