Tabloul, o lupta intre fals si adevar

 

Mi se pune foarte des intrebarea ” Cum deosebesc un fals de un tablou veritabil?”…E o intrebare, aparent simpla, dar foarte delicata si complicata, si careia ii putem raspunde in mii de feluri, o intrebare fara un raspuns clar si obiectiv. Raspunsul meu vine din emotia pe care o am de fiecare data cand intru intr-o galerie de arta, din bucuria de a descoperi intr-un targ de antichitati un tablou murdar intr-o rama rupta, un tablou superb invaluit in praful timpului, din asteptarea mesajului restauratorului cu privire la terminarea operei sale, si uneori, din satisfactia vanzarii unui tablou descoperit cu ani in urma, unui om fin iubitor de frumos, din curiozitatea starnita in munca de cercetare biografica a artistului cu pricina. Fara sa intru foarte mult in detaliile criticii de arta, domeniu putin agreat de mine, vreau totusi sa subliniez trei caracteristici¬† importante ale obiectului de arta. Imaginatia, creatia sau executia si, cel mai important din punctul meu de vedere, emotia traita de artist la momentul creatiei. Daca primele doua caracteristici le putem pune aici in cuvinte, nuantand diferit si subiectiv descrierea povestii creatoare, emotia o putem doar trai. O putem trai cand privim obiectul de arta, cand ne imaginam ce l-a impins pe artist sa creeze, ce a simtit cand a desavarsit creatia sa. Emotia e cea care uneste, indiferent de care parte a “baricadei’ se afla artistul, colectionarul, decoratorul sau comerciantul de arta. Am vorbit de emotie pentru ca trebuie subliniata o stare de fapt care exista de multa vreme in lumea artei, implicit a tabloului ca obiect de arta, si anume existenta falsului sau a copiei. Daca initial arta avea un rol pur estetic si frumosul era cel care ii calauzea pe artisti si colectionari, incet in jurul fenomenului au inceput sa apara si banii ca instrument de obtinere a obiectului de arta. Astefel in mod obiectiv, alteori subiectiv, pretul platit pentru arta a inceput sa creasca si, din nefericire, au aparut si falsurile. Revenind la intrebarea despre fals si veritabil, cred ca ceea ce trebuie sa ne faca sa luam o decizie pozitiva vis a vis de dorinta pentru a avea un tablou, este emotia traita la intalnirea cu obiectul de arta, emotia traita la contactul cu cel care vrea sa ne ofere produsul de arta, emotia traita in locul unde se afla tabloul, targ, galerie de arta, colectie privata. Povestea despre adevaratul tablou va continua…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *