Vreau sa cumpar un tablou!

In activitatea mea aud mereu intrebarea asta. “Ce si cum sa-i raspund?”, imi spun in gand. Povestea incepe la o cafea si ce poate fi mai frumos in a colora prin cuvinte intalnirea cu Stefan Luchian expus in Muzeul Colectiilor de Arta. Da, primul pas pe care trebuie sa-l faci cand vrei sa cumperi un tablou, e cel pe taramul nemarginit al creatiei, al emotiei puse de Michelangelo Buonarrotti in indepartarea pietrei de pe trupul lui David.

Cand vreau sa cumpar un tablou, ma gandesc la constructia decorului in care locuiesc sau lucrez, imi doresc sa construiesc o colectie de arta, sa investesc in bunuri cu valoare materiala, sau sa fac un cadou. Cred ca toate aceste dorinte trebuie intretinute cu o atenta dorinta de cunoastere si studiu despre viata, despre modul in care oamenii au ales sa traiasca intr-o armonie creata prin desavarsirea esteticului in diferite forme. Studiul despre arta si frumos poate sa inceapa prin vizite in muzee, galerii, expozitii permanente sau temporare, prin participarea la activitati creative, tocmai pentru a simti spiritul spatiului de lucru, prin vizite private in atelierele de creatie ale artistilor, prin construirea unor relatii  cu persoane din domeniul artei. Cei spre care e util sa ne indreptam cand vrem sa gustam din farmecul creatiei vizuale pot fi si criticii de arta, sau muzeografii, sau curatorii de expozitii, si nu in ultimul rand casele de licitatii. Comerciantii de arta sunt o sursa nemarginita de nou cand povestim de obiecte de arta, pot fi cei care ne trimit direct catre tablou prin simpla atingere. Pot fi cei care ne ajuta sa admiram opera de arta din perspectiva fotoliului in compania unui pahar de vin, pot fi cei care ne ajuta sa obtinem simplu si gratuit toate informatiile legate de povestea artistului, de lungul drum al tabloului din atelierul pictorului pana pe peretele celui care il detine la momentul respectiv, informatii despre valoarea materiala a tabloului si modul prin care se poate tranzactiona. Veti spune sa sunt subiectiv, vorbind atat de larg despre ceea ce poate obtine un doritor de frumos, cand discutam despre un tablou, de la un comerciant. Da, pozitia comerciantului in lumea artei este una complexa si relaxata, iar informatiile cinstite sunt cele care desavarsesc intregul proces a achizitiei. Muzeograful are rolul nobil de a ne transmite eleganta si bunul simt, valori esentiale cand vrem sa ne intalnim cu Monet in gradina sa. Curatorul ne povesteste prin cuvinte si imagini toata informatia pe care a reusit sa o stranga despre artist si creatia sa. Albumul de arta ne deschide un drum catre artist incadrat de fotografii.

Rolul comerciantului e unul esential in a trimite arta catre oameni, iar exemplul cel mai potrivit in acest sens este cel al Baronului Joseph Duveen de Millbank. Socotit unul dintre cei mai spectaculosi comercianti de arta ai tuturor timpurilor, prin spiritul sau inventiv in comertul cu antichitati, calitate mostenita de la parintii sai, putem spune ca ii datoram cele mai importante si frumoase colectii de arta private si din muzee din Statele Unite si nu numai. A reusit intr-un timp scurt sa stimuleze dorinta celor de frumos, si cu stare materiala foarte buna, iar vanzarile sale au trecut in zona senzationalului. Spunea vulgar ca ” America miroase a bani, iar Europa a arta”.

Ma opresc aici, dar pentru putin timp, iar data viitoare va voi povesti despre partea necinstita a comertului cu arta, si anume cum a aparut “arta” falsificatorilor de arta, un alt pas extrem de important in procesul cunoasterii si invatarii cum sa cumpar un tablou.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *